Ha az autód jó állapotban van, akkor számodra a műszaki vizsga nem más, mint egy egyórás elfoglaltság, ami pár évente kötelező. Elviszed az autódat a műszaki vizsgára, kifizeted a vizsgadíjat, és megkapod a műszakit. De pontosan mi történik vele? Hogyan zajlik a műszaki vizsga? Ebben a cikkben elmondjuk.
Régebben minden más volt, a kilencvenes években mindenki…
Európán belül Magyarországon vezették be először az autók időszakos műszaki vizsgáztatását, még az „átkosban”. Mivel a szocialista – vagy a 15-20 éves nyugati – autók hagytak némi kívánni valót maguk után, mindenkinek volt egy tuti tippje: egy hely, ahol biztos átment a kocsi, egy hely, ahol ha bent hagytál a kesztyűtartóban 2000 forintot meg sem nézték az autót és szinte mindenki ismert egy „Józsit” vagy valakit, aki okosba’ megoldotta akár úgy is, hogy elég volt a forgalmit elvinni. Mint minden történetnek, ezeknek is volt némi alapjuk, de itt ott túlzóak voltak.
Ma ez már nem lehetséges, már teljesen máshogy zajlik egy műszaki vizsga. Kijátszhatatlan. Elmondjuk, hogy mi történik az autóddal azután, hogy elvitted a vizsgára, és helyet foglalsz a váróban.
Ezt tesszük a vizsgán
Legelőször az autód okmányait ellenőrizzük. (Ezért kell a műszakira a forgalmi, és az összes papír). Nem csak azt ellenőrizzük, hogy megvannak-e, hanem azt is megnézzük, hogy azé az autóé-e, ami előttünk áll. Megnézzük van e a kocsin érvényes biztosítás, rögzítjük a kilométeróra állást. Csak utána kezdjük szemrevételezni a kocsidat.
Az nem baj, ha van az autón pár ütésnyom, karc, és az sem, ha koszos, de hiányos, vagy törött autót nem tudunk levizsgáztatni.
Úgyhogy megvizsgáljuk az összes üveget. A szélvédő a legfontosabb, azon nem lehet kőfelverődés (legalább is a látótérben nem, ha javítva hozod, akkor az lehet okés), repedés (még nagyon apró sem). A szélvédődön tilos bármilyen fólia, sőt, az első kettő ablaküvegedre sem okos dolog fóliát tenni. (A műszaki vizsga követelménye az, hogy a kettő üveg 75%-ban átlátszó legyen). Ha van fólia akkor legalább a vizsgára szedd le. A hátsó szélvédő, és az oldalablakok fóliázhatóak, de ehhez kell egy műbizonylat.
A lámpákra nagyon oda fogunk figyelni. Sorrendben azt vizsgáljuk, hogy működik-e, aztán azt, hogy megfelelően működik-e, aztán azt, hogy nincs-e megbuherálva esetleg eltörve. Meg fogjuk vizsgálni a gumidat, a karosszériát is.
Ha ezeken túl vagyunk, ellenőrzünk mindent az utasteredben: a műszercsoportokat, az ABS-t, ESP-t, HSA-t (nem soroljuk reggelig a 3 betűs rövidítéseket, mindent megnézünk). Ezek után a biztonsági övet vizsgáljuk és az utasteret is.
A következő lépés a futómű a fékek, a kézifék a világítás (itt már nem csak a létezésüket nézzük, hanem a működésüket) és még a dudát is kipróbáljuk.
Nem fogunk elfeledkezni a kötelező tartozékokról (ne hozd a kocsidat el ezek nélkül, mert megbukhat).
Összességében több tíz ponton vizsgáljuk meg az autódat.
Mi történik, ha hiba van, mikor bukik meg?
Sok apró hibára ad lehetőséget a műszaki vizsga. Mondunk tipikusat: tételezzük fel, hogy a kilométer óra nem működik. Az nem bukóok, mert „apró hiba”, de például a sebességmérőnek kötelező működnie. A jogszabály egyébként úgy fogalmaz, hogy kisebb hibának számít az amelyik a jármű biztonságát vagy a környezetterhelést jelentősen nem befolyásolja, valamint az előírásoktól való egyéb kisebb eltérések is azok.
Attól, hogy az autódnak van néhány apró hibája, még átmehet a műszaki vizsgán. Nagy hibával ne hozd el és ha biztos akarsz lenni abban, hogy átmegy, hozd el hozzánk a vizsga előtt, és átnézzük ingyen!
Kattints ide, ha műszaki vizsgára szeretnél bejelentkezni
Ide kattints, ha szeretnéd, hogy még a vizsga előtt átvizsgáljuk az autódat: https://rcarnet.hu/muszaki-vizsga/