Eredetiségvizsgálat

Az eredetiségvizsgálat egy olyan hatósági eljárás, amely minden használt gépjármű új tulajdonosának nyilvántartásba vételéhez szükséges, melynek során a vevőnek lehetősége adódik ellenőrizni a megvásárolni kívánt gépjármű ártatlanságát.

A vizsgálat fő célja, hogy kiszűrje a bűncselekmények által manipulált gépjárműveket és ennek segítségével vissza szorítsa a gépjárműlopások számát. Ezekből kifolyólag az eredetiségvizsgálatot, a gépjármű adás-vételi szerződés aláírását megelőzően szükséges elvégeztetni.

Mikor kell elvégezni az eredetiségvizsgálatot?

Adás-vétel: Minden belföldi gépjármű adás-vétele esetén.

Azonosítószámok: Megváltozott az alváz vagy a motorszám, sérülés vagy akár korrodálódás következtében.

Gépjármű-behozatal: Az Európai Unión kívülről származó gépjármű első Magyarországi forgalomba helyezése esetén, annak származásának ellenőrzése után.

Első forgalomba helyezés: A gyártótól származó járműkísérő lappal nem rendelkező új gépjármű esetében, valamint a nyilvántartásba nem vett jármű első forgalomba helyezésekor.

Az eredetiségvizsgálatot minden esetben, a Nemzeti Közlekedési Hatóság által előírtak alapján készítjük el. Az eredetiségvizsgálat a járművek azonosítóinak valamint okmányainak vizsgálatát jelenti, nem tartalmaz műszaki állapot felmérést.

Milyen okmányokra van szükség az eredetiségvizsgálathoz?

Magánszemély esetében:

  • A gépjármű forgalmi engedélye vagy annak hiányában Hatósági Bizonyítvány amely tartalmazza a jármű adatait
  • A Tulajdonos vagy a Vevő személyi igazolványa
  • A Tulajdonos vagy a Vevő lakcímkártyája

Jogi személy, az az cég esetében:

  • A gépjármű forgalmi engedélye vagy annak hiányában Hatósági Bizonyítvány amely tartalmazza a jármű adatait
  • A kérelmező cég 90 napnál nem régebbi cégkivonata, kérelmező cég Aláírási címpéldánya
  • A cég aláírására jogosult személy Személyi Igazolványa
  • A cég aláírására jogosult személy lakcímigazoló kártyája
  • Meghatalmazott esetében a meghatalmazás, személyi igazolvány, lakcímkártya