Az autósok körében szinte minden télen azonnali pánikot, baleseteket és torlódásokat okoz az első havazás. Ez egyébként nem feltétlenül az autósok hibája, hiszen a jogosítvány megszerzésének nem feltétele az, hogy téli körülmények között (is) vezess, ezért fordulhat elő az, hogy sokunknak nincs rutinja. Egészen egyszerűen senki nem tanít meg minket autósokat hóban vezetni. Nem tudjuk sem azt, hogyan kell, sem azt, hogy mire kell vigyázni. Ebben a cikkben összegyűjtöttünk néhány – életmentő – tanácsot
El se indulj otthonról, ha….
ha az autód nincs felkészítve a télre. A hó, a latyak csúszik, nem játék. Nyári gumival (de a sokat emlegetett 4 évszakossal) el se indulj, és nem feltétlen azért, mert az árokban kötsz ki és összetöröd a kocsidat, mert az a te pénzed, a te gondod. Azért ne menj sehova mert ha nyári gumival indulsz el, másokat veszélyeztetsz. Mert nem fogsz tudni időben megállni, mert belecsúszol más autókba, vagy – éppen azért mert tudod, hogy nem egy megfelelően felkészített autóval mész – rettegve, stresszesen fogsz vezetni, miközben feltartod a forgalmat azzal, hogy óvatoskodsz.
Csak néhány szabályt kell betartani
Az évekig tartó autós (és téli gumiabroncsos) téli körülmények között történő vezetés és tesztelés megtanított minket arra, hogy ha betartod ezt a néhány – egyszerű – téli vezetési szabályt akkor nyugodtan, összeszedetten, kényelmesen és biztonságosan tudsz majd vezetni hóban is.
1: Mielőtt elindulsz
Biztosan te is láttál már olyan sofőrt, aki az első szélvédőjének egy kis részen letakarította a havat, és már indult is. Hogy aztán se előre, se hátra, se oldalirányba ne lásson percekig. Ha rendőrök lennénk direkt vadásznánk rájuk, mert közveszélyesek, és önveszélyesek is.
Mindig tisztítsd meg a hótól az egész autódat. A motorháztetőn, és a kocsi tetején se hagyj. Onnan egy fékezénél tud előre csúszni a hó, a motorháztetőről meg ahogy haladsz pont a szélvédődre fogja felfújni a menetszél.
Oké, teljesen tiszta az autód, elindulsz. Hogyan vezess?
2: Vezess lágyan
Van egy ismerősünk, nagyon jól vezet – 30 éve nem volt balesete – mégis egy rémálom mellette ülni, mert vezetés közben folyamatosan aprókat ránt a kormányon. Ezt úgy képzeld el, hogy ha teljesen egyenes az út 5 kilométeren át, ő akkor is másodpercenként – van, hogy akár kétszer is – hol egy kicsit jobbra, hol egy picit balra rántja a kormányt. Ettől az autó még nyílegyenesen megy, de az állandó – és szükségszerűtlen – korrigálások folyamatosan rángatják a kocsit. (Ő egyébként ezt azzal magyarázza, hogy megszokta a nem szervós autókat, és fura neki, hogy a legkisebb mozdulatára irányt vált a kocsi ezért korrigál, de azt vissza kell korrigálnia).
Neked ebből kell tanulnod.
Fontos, hogy havas, jeges, latyakos úton a lehető legkevesebb és a lehető leglágyabb kormánymozdulatokkal vezess: semmi kapkodás és semmi gyors mozdulatot ne tégy. Ugyanígy lágyan használd a féket és a gázt is. A nagy fékezésnél megcsúszol a nagy gáznál kipöröghet a kerék, az össze vissza kormánymozdulatok pedig teljesen feleslegesek.
3: Gondolkodj előre, tervezz előre
Havas, csúszós, jeges, vacak úton előre kell gondolkodnod. Nem az utolsó 50 méteren fékezel, ha le akarsz kanyarodni: hamarabb. És sokkal hamarabb is jelzed, hogy a mögötted levőt segítsd azzal, hogy több ideje legyen megérteni mit szeretnél. Szóval előre kell tervezned. Fontos, hogy óvatosan, és extra koncentráltan vezess: ez persze mentálisan fárasztó, de jobb, mint az autómentőt várni.
4: Próbáld ki az utat
Persze, ne akkor, amikor már a forgalomban vagy, de ha biztonságos, akkor nézd meg mennyire csúszik a kocsi. Nem arra kérünk, hogy toljad neki, hanem „szokj hozzá, és próbáld ki” milyen, amikor kipördül a kerék, amikor csúszol 3 métert. Azért, hogy amikor kell, tudd, mi fog történni, és ne érjen váratlanul.
5: Bízd magad az elektronikára
Ha olyan autód van amelyikben van elektronika (például ABS, kipörgésgátló, csúszásgátló, vagy az autót egyenesen tartó elektronika) akkor bízd rá magad. Beszéljünk az ABS-ről. El kell hinned, hogy az ABS optimálisan fékezteti a kocsidat. Ha meg kell állnod, taposs bele. Tudjuk, hogy visszaüt, de ne emeld fel a lábad. Már csak azért sem, mert az ABS úgy fékez, hogy próbálja a kocsit egyenesben tartani. Szóval, havas, jeges, latyakos úton bízd megad az elektronikára. Egyetlen biztonsági rendszer sem biztosíthatja az összes baleset elkerülését, de a blokkolásgátló fékek kétségtelenül sok sofőrt megmentettek a katasztrófától.
6: Ne ess pánikba, ha megcsúszol
Elkerülhetetlen lesz, hogy hóban, latyakon megcsússzon a kocsid. Fontos, hogy ne ess pánikba. Ha az első kerekek miatt csúszol meg akkor vedd le a lábad a gázról, és egyenesítsd ki a kocsit. Utána fékezhetsz. Ha a hátsó kerekek, a kocsi hátulja csúszik meg, akkor (különös) de abba az irányba tekerd a kormányt amerre a kocsid csúszik. Ha jobbra, akkor jobbra. Itt éppen az a fontos, hogy ne „ellen” kormányozz, mert akkor megpördülsz.
Ha ezeket, amiket itt olvastál betartod, akkor nem lesz gond a téli közlekedés. Ha pedig bizonytalan vagy, akkor (inkább) ne ülj autóba extrém körülmények között (vagy menj el előtte egy vezetéstechnikai tréningre). Mindig gondolj arra, hogy 1-2 nap múlva biztosan letakarítják az utakat, és jó körülmények között tudsz autózni.