Érdemtelenül keveset beszélünk az autók fékrendszeréről, a fékbetétről. Valahogy úgy vagyunk vele, hogy van, tudjuk mire való, de sokkal fontosabb az, hogy „mennyivel megy”, az, hogy „hány lóerős” vagy (a fiatalabbaknál) a „mennyi volt?” és a „milyen extrái vannak?” kérdésekre kapott válaszok. Pedig szinte semmi nem fontosabb a fékednél, a fékbetétnél.
Pedig még mém is lett
Néhány évvel ezelőtt az egyik autógyártó (amelyik az X3-at is gyártja) egy plakáton azt hirdette, hogy az ő autójuk annyira szuper, hogy még télen is megállíthatatlan. És mindezt egy havas képpel illusztrálták. Az internet felrobbant sokan értették az áthallást, és egyre másra készültek azok a „plakátok” amik épp azt mondták, hogy télen is megállítható az adott autó.
És igazuk volt, mert talán ez a legfontosabb.
Beszéljünk a fékről
Minden kétséget kizárólag a fék az autód legfontosabb alkatrésze. Egészen egyszerűen azért, mert a fék miatt tudsz majd megállni. De hogyan működik?
Úgy, hogy amikor benyomod a fékpedált, a zárt rendszerben (ezért fontos, hogy sehol ne folyjon a fékfolyadék) a nyomás megnő, mert összenyomtad a folyadékot a lábaddal. Emiatt a fék odanyomódik a kerékhez, és lelassítja a kocsit.
És éppen emiatt a legfontosabb alkatrészek egyike a fékbetét.
A fékbetét
A fék (ahogy fent leírtuk) súrlódásos elven működik, ami azt jelenti, hogy folyamatosan kopik a fékbetéted. Persze, nem egy hét alatt, de a használattól függően gyorsabban vagy lassabban. (Ha az autót arra használod, hogy minden nap elmész vele Budapestről Szegedre az autópályán akkor sokkal lassabban fog elkopni a fékbetéted amikor a városban használod, és naponta 600 alkalommal fékezel).
A fékbetéted nem látod, ezért a legtöbb egy kopásjelzővel van felszerelve, ami jelez, ha elhasználódott. Ha modern, olyan autód van, akkor azt te is látod a műszerfalon. Ha így van akkor kötelező komolyan venni, és a lehető leggyorsabban fékbetétet cserélni mert az életed is múlhat rajta. De vannak jelei is a fékbetét kopásnak.
A fékbetét kopás jelei
Ha remeg a kormány a kezedben, ha fékezéskor „olyan fura hangja van a kocsinak”, vagy egyenesen azt hallod ahogy a vas a vashoz ér, vagy extra puha, esetleg extra kemény a fékpedálod, akkor azok mind annak a jelei, hogy a fékbetéted egyre rosszabb. (Ha remeg a kormány, akkor nagy lehet a baj, ott már nem csak a fékbetétet, hanem nagy eséllyel a tárcsát is cserélni kell).
Érdemes megvizsgáltatnod a fékbetétedet, és szívesen kicseréljük neked, ha rossznak látjuk! Gyere el hozzánk, megnézzük, életet menthet!