Az automata váltóban is kell olajat cserélni

Az automata sebességváltók rendkívül kényelmesek – megszabadítanak minket az állandó kuplung-váltás-kuplung – hármastól, ugyanakkor sokkal bonyolultabbak, mint a mechanikus váltók és – függetlenül attól, mit mondanak az autószerelők, gyártók – 60 000 kilométerenként olajat kell cserélni bennük.  Miért, és hogyan? Kiderül a cikkből.

Ezért kell kicserélni az automata váltóban az olajat

Legelső sorban azért, mert az automata váltóban az olaj nem kizárólag kenőanyag (az kézi váltókban az) hanem technikailag része az erőátvitelnek: viszont képes arra, hogy koszolódjon, ami nem tesz jót a váltónak. Már ez elég indok lehet arra, hogy (akár elővigyázatosságból) megfelelő időközönként lecseréljük az olajat, de ha elkoszolódott a váltó ugrik, recseg és napról napra romlik.

 

Az automata váltó olaja nem is olaj

Nem szeretnénk szakmai részletekbe belemenni, de tény, hogy amíg a kézi váltó olaja tényleg olaj, addig az automata váltó olaja inkább valamiféle szintetikus olaj, vagy ásványi olaj, olyan amelyik sokkal többet tud annál, mint egy sima olaj. Mivel viszonylag sok benne az adalék és az átlagos olajnál jobban tapad, ezért szorul cserére még akkor is, ha sok esetben az autógyártók azt állítják, hogy az automata váltó olajat soha nem kell lecserélni, maximum frissíteni kell, azaz egy keveset leengedni egy keveset utántölteni.

Pedig le kell, és a cseréje nem olyan egyszerű, mint egy sima váltóolaj csere.

 

Miért mondják, hogy „élettartam olaj”?

Alapvetően azért állítják az autógyártók azt, hogy az automata váltóolaj élettartam-olaj mert tőlünk nyugatabbra egy autó élettartama 150-200 000 kilométer, és ha nagyon szerencsések vagyunk, akkor 120 000 kilométert valóban kibír (a nyugati utak nyugati tempójával) az olaj. Igaz ez itthon nem így van, sokkal hosszabb az autó élettartama és kevesebbet is bír ki a váltóolaj.

 

Ezért kell kicserélni és így cseréljük ki

Úgy kell tekintenünk a váltóolajra, hogy az nem csere nem javítás, hanem karbantartás.

Nálunk a csere előtt van egy próbaút. Ez azért kell, hogy meggyőződjünk arról, hogy a váltó jó, csak az olajat kell cserélni és a próbaút éppen elég idő arra, hogy felmelegedjen a váltóolaj. Ha megfelel az autó (tehát a váltó nem hibás) akkor mi az automata váltóolaj teljes mennyiségét cseréljük, nem frissítünk.  Az olajcserélő gépünk segítségével az öblítéses technológiát használva nem marad régi olaj a rendszerben.

Így megelőzzük a váratlan meghibásodásokat, meghosszabbítjuk a váltó élettartamát: és természetesen tökéletes olajat használunk, illetve, ha kell és lehetséges a szűrőt is cseréljük.

A váltóolaj csere tehát fontos, hozd el hozzánk az automata autódat váltóolaj cserére: https://rcarnet.hu/automata-valto-olajcsere/

A: Rendszám
B: Első nyilvántartásba vétel dátuma
D.1: Gyártmány
D.2: Típus
D.3: Kereskedelmi leírás
E: Alvázszám / VIN azonosító
P.1: Hengerűrtartalom
P.2: Teljesítmény
P.3: Hajtóanyag
P.5: Motorszám
J: Járműkategória
G: Saját tömeg
F.1: Összetömeg
R: Jármű színe
V.9: Környezetvédelmi osztály
K: Típus jóváhagyás száma
I: Első magyarországi nyilvántartásba vétel
S.1: Ülések száma vezetővel
S.2: Állóhelyek száma
O.1: Fékezett vontatmány (kg)
O.2: Fékezetlen vontatmány (kg)
(0): Fék nélküli vontatmány (kg)
(1): Ráfutófékes vontatmány (kg)
(2): Átmenőfékes vontatmány (kg)
(3): Nyereterhelés (kg)
Q: Teljesítmény - tömeg arány (kW/kg)
H: Okmányok érvényességének ideje
C.1 C1.1: A forgalmi engedély jogosultja
C.1.2: Utónév
C.1.3: Lakcím
C.4: A forgalmi engedély jogosultjának státusza