A téli vezetés még a tapasztalt járművezetők számára is kihívást jelenthet, különösen akkor, ha a hideghez hó és jég is párosul (vagy a legrosszabb, a fagyott eső). Ha még sosem vezettél hóban, télen, vagy nem vagy rutinos akkor még ijesztőbb lehet, ez az egész. Íme néhány tipp, amivel felkészülhetsz a télre.
Téli hajtól szívig krosszozás a havon és a jégen: imádtam
Van egy személyes történetem: én ősz végén, tél elején kezdtem el vezetni tanulni, Bandival, ő volt az oktató. Az egyik reggel 8-ra volt megbeszélve a 2 óra vezetés, de Bandi késett, ami nem csoda, éjjel 10 centi feletti hó esett. Bandi végül megjött – lemondja, gondoltam – de nem ez történt, hanem (én úgy emlékszem) ördögi mosollyal az arcán mondta, hogy indulunk. Krosszozni. És azt is, hogy most megtanulok hóban vezetni.
Aztán egy elhagyatott havas parkolóban megtanított lassan elindulni, megtanította hogyan kell satufékkel fékezni és azt is mi történik akkor, ha hirtelen elrántom a kormányt a hóban, vagy megcsúszunk. A mai napig nem tudom, hogy Bandi honnan tudta hol vannak az elválasztók, a padkák, de nem történt gond.
Aztán – ilyen a szerencsém – hóban vizsgáztam, és ellentétben sok más vizsgázóval átmentem, mert nem féltem, tudtam, hogyan viselkedik a kocsi.
Én kötelezővé tenném, de amíg nem az, adunk néhány segítséget.
Így készülj fel a télre
Azt tudod, hogy 7 fok alatt téli gumi kell a kocsidra, azt is, hogy minden folyadékot ellenőrizni kell (most például tényleg nagyon fontos, hogy a téli szélvédőmosó tele legyen, mert gyakran fogod használni) és jónéhány alapszabállyal tisztában vagy már. A keréknyomást megnézted, a lámpa (mindegyik) világít és leszedted a havat a kocsidról. Igen, a tetején is, mert megolvad és az első fékezéskor az ablakodra csúszik majd.
Akkor mire kell még odafigyelni? Íme 4 dolog.
Vezess biztonságosan
Télen sokkal hosszabb a fékút, ezt tudod magadtól is, nyilván kicsit lassabban és talán nagyobb követési távolságot fogsz hagyni. De nem csak erre kell felkészülnöd, hanem arra is, hogy a vizes falevelen, a latyakos úton, vagy a megfagyott vízátfolyáson bármikor megcsúszhatsz. Tényleg óvatosan, főleg kanyarban.
Próbáld ki az autódat
Úgy, ahogy az oktatóm tette velem. Keress egy biztonságos helyet, indulj el és nyomj egy satuféket. Nézd meg hogy viselkedik az ABS (sokakat meglep ahogy visszaüt és elkapják a lábukat, de ez nagy hiba, „bele kell állni”), vagy a sima féked. Meg fogsz csúszni, de most ez a cél, az, hogy megtapasztald. Fura, de szuper ötlet kettesben elindulni, akkor azt nagyon óvatosan teszed. Az is fontos, hogy végig finoman kezeld majd az autódat: nincsenek heves és hirtelen kormánymozdulatok, ne legyen hirtelen fékezés.
Sapka, sál kesztyű
Tudjuk, hogy az autódban van fűtés és semmiképpen nem arra akarunk rávenni, hogy kötött sapkában, pufikabátban, alatta két pulóverben és kétujjas kesztyűben vezess, mert az még kívülről is félelmetes. Beülhetsz ingben és rövidnadrágban is, de mindig legyen nálad (vagy a kocsidban hátul) meleg holmi, mert akármikor elakadhatsz, koccanhatsz, vagy történhet bármi, ami miatt ki kell szállnod.
Számolj hosszabb menetidővel
Ezt most direkt ilyen rádiósan, hivatalosan fogalmaztuk, de tényleg. Télen (valahogy) mindig hosszabb a menetidő, ezért fontos, hogy ha valahova 15 perc odaérni akkor most 20 percet számolj, ahova meg 3 óra, oda inkább 3 és fél órát. Azt se felejtsük el, hogy hamarabb sötétedik, koncentráltabban kell figyelned: tégy meg mindent a biztonságotokért.
Ha szeretnéd, hozd el hozzánk a kocsidat egy téli átvizsgálásra, szívesen felkészítjük, így nagyobb biztonságban érezheted magad.