Sok autótulajdonos vagy nincs tisztában azzal, hogy pontosan mire terjed ki a CASCO biztosítása, vagy azt gondolja, hogy „mindenre”. Ott van például a rettegett elemi kár. Mit jelent, és mit kell tenni akkor, ha „elemi kár” éri az autónkat? Ebben a cikkben összegyűjtöttünk minden információt.
A szélsőséges időjárás
Ha visszaemlékszel biztosan igazat adsz nekünk: alig pár évtizeddel ezelőtt még órát lehetett igazítani az időjáráshoz. Ahogy kicsöngettek az iskolából, és megkezdődött a vakáció, szinte napra pontosan megérkezett vele együtt a nyár, a 28-30 fokos napsütéses meleg idő. Ami egészen augusztus végéig kitartott, hogy aztán pár zivatarral kísérve beköszöntsön az ősz aztán valamikor november végén menetrend szerint érkezzen a hűvös, hideg tél. Mára már minden megváltozott.
Példa rá az idei nyár, amikor egész júniusban talán 2-3 nap volt meleg, egyébként hűvös idő volt és egymást követik a hatalmas viharok, a jégesők, a felhőszakadások (már nem is záportokkal, és zivatarokkal hanem felhőszakadásokkal kell számolnunk) amik károkat okozhatnak az autódban is.
Persze semmi gond, hiszen teljes körű Cascot kötöttél a kocsidra (ami megvéd a törés, a lopás, és az elemi kártól) és ha valami gond van akkor a biztosító fizet majd, igaz? De mit jelent az elemi kár? Mitől véd meg a biztosító?
Az elemi kár: a teljes körű Cascoban van benne!
Fontos, tisztázni azt, hogy pontosan mit tekintenek a biztosítók elemi kárnak. Főszabály szerint (de ettől biztosítók némileg eltérhetnek) elemi kárnak azokat a károkat tekinthetjük, amelyet az időjárás okozott az autódban.
Tételezzük fel, hogy van a kocsidon Casco, és éppen egy hatalmas felhőszakadásos viharban ülsz, olyanban amikor úgy ömlik az eső, hogy „ki sem látsz az ablakon”. Ha most bármi történik az autóddal: beázik, vagy belecsap a villám és emiatt tönkremegy alkatrésze, vagy beömlik a küszöb alatt a víz, esetleg kiszálltál belőle, és rádől egy fa: ezek elemi károk ahogy az is, ha hatalmas jégeső esik, és jégkárt okoz a kocsidban, mert tönkreteszi a fényezést.
Az azonban nem tekinthető elemi kárnak, ha például a hatalmas esőben (vagy utána) át akarsz menni egy aluljárón amiben derékig áll a víz, és azt a vizet felszívja a motorod, vagy attól ázik be a kocsid alulról. Azt már te okoztad, ennyi erővel belehajthatnál egy patakba, vagy egy tóba is.
Vigyáznod kell tehát, hogy az elemi kár pontosan mit is jelent. És van itt még valami, amire figyelned kell: arra, hogy általában csak a teljes körű Casco fedezi az elemi kárt.
Ezt kell tenned, ha elemi kár ér!
Ha (bármilyen) kár érte a kocsidat mindenképpen őrizd meg a nyugalmadat. Tudjuk, hogy borzasztó azt látni, hogy mekkora kárt okozott a jég, vagy látni ahogy beázott a kocsid (arról nem is beszélve, ha rádőlt egy fa) de ha elemi kár érte az autódat maradj nyugodt. A lehető leggyorsabban (legjobb tényleg azonnal, de talán 24 órád van rá) be kell jelentened a biztosítódnak, hogy mi történt és azonnal el kell kezdened a kárügyintézést. Ezt megteheted úgy, hogy mindent te magad intézel, vagy úgy is, ha elhozod hozzánk a kocsidat, és meghatalmazol minket, hogy elintézzük. Ebben az esetben neked semmi más dolgod nem lesz, mint elhozni a kocsidat, és mi mindent megoldunk helyetted: kijavítjuk, elintézzük a biztosítóval a károdat!
A leggyakoribb elemi károk
Hazánkban a leggyakoribb elemi károk (amit minden esetben fizet a biztosító) a beázások, és a vízkárok. Azért fontos vele törődnöd, mert egy „apró” beázás is okozhat komoly károkat, és pont ezért van biztosításod, hogy ezeket a károkat megtérítse neked. A második leggyakoribb elemi kár a jégkár. Szerencsére a jégeső nem túl gyakori, a károkozó jégeső pedig még ritkább. A rossz hír az, hogy ha jégkár ér akkor az nagy valószínűséggel jelentős. Rengeteg olyan elemi kár van még amelyik kifejezetten ritka: kezdve a kocsidra dőlő fától a sárlavinán át, az egyéb vis maior helyzetekig.
Ha elemi kár ért bízd ránk, segítünk. Az első lépéstől az utolsóig megoldunk mindent, és neked semmi dolgod nem lesz.