A legelső – alacsony hatásfokú és még szabályozhatatlan – légkondikat az Egyesült Államokbeli Packard autógyár autóiba szerelték be, ha kifizetted érte a borsos 274 dolláros felárat, még 1939-ben. Az elmúlt néhány évtizedben a légkondi alapfelszereltséggé vált, ma már az a különös, ha egy autóban nincs. De milyen típusai vannak, hogyan használd az autóklímát? Olvasd el a cikket!
A varázslatos klíma
Sokan úgy gondolják, hogy kizárólag nyáron van szükség a légkondira, de ez nem igaz: tény, hogy a nyári melegben a sokat segít abban, hogy lehűtve az autót kellemesebb legyen a környezet, és fontos élettani hatása az, hogy nem csökken a reakcióidőd, és nem is lesz annyira fárasztó a vezetés, mint nélküle. De milyen fajták vannak és hogyan érdemes használnod? Íme a tippek.
Légkondi fajták és a kétzónás légkondi tévhit
Ahogy az otthonodban, úgy az autódban is többféle légkondi lehet. A legegyszerűbb változat az on/off klíma, ezeket a régebbi autókban találod. Előnyük, hogy lehűtik az autód belső terét, a hátrányuk, hogy nem szabályozhatóak: ha bekapcsolod megy, és 16-20 fok közti levegőt fúj mindaddig míg ki nem kapcsolod vagy amíg a fűtésszabályozóval meleg levegőt nem keversz mellé. Az állítható klíma jobb, ott kiválaszthatod a számodra kellemes hőfokot és arra hűti vissza a klíma az autót. A kétzónás klíma – amikor a te oldaladra például 21 a másik oldalra 23 fokot állítasz a klímán – kicsit marketing, mert bár valóban más és más hőmérsékletet fog fújni, az egy légtérben ez össze fog keveredni.
Így használd a klímádat: a szabályok
A helyes légkondi használatának nem csak fontos szabályai vannak, hanem olyan tippek, trükkök melyek lehet, hogy eddig nem jutottak az eszedbe. Most összeszedjük őket, az alapszabályokkal kezdjük.
Ne „hűtsd le a kocsit”
Sokan teszik azt, hogy még mielőtt beszállnak az autóba „beindítják az autót, hadd menjen a légkondi pár percet” mert arra gondolnak, hogy akkor majd a hidegebb autóba szállnak be. Ennek nem sok értelme van: ha csak 1-2 percig jár a motor és hűtöd a kocsit akkor mindössze pazaroltad a benzint, nem lesz jelentősen hűvösebb. Ha pedig 40 percre hagytad ott a kocsit járó motorral, és úgy ülsz bele a 40 fokból a 19-be, akkor megfázol.
Akkor használod jól a légkondit, ha amikor elindulsz bekapcsolod, csinálsz 20 másodpercig kereszthuzatot (kint biztos hűvösebb van, mint a kocsidba) és bár azt hiszed, így a hűtést pazarolod, de nem. Körülbelül ez a 20 másodperc kell ahhoz, hogy a légkondicionáló a bekapcsolás után elkezdjen hűteni. Így valójában segítettél neki abban, hogy kicsit szellőztettél és kevesebb dolga lesz.
Induláskor tedd alacsonyra a hőfokot
A legalacsonyabb hőmérsékletre állítás és a ventilátor beállítása hatékonyabbá teszi az autó légkondicionálóját és egyben sokkal kevésbé szárítja ki a levegőt, sőt még üzemanyagot is megtakaríthatunk ezzel. Egy tipikus légkondicionáló rendszerben a levegőt lehűtjük. Ha (induláskor) magasra állítod a hőmérsékletet (mondjuk 27 fokra mert 35 volt kint), akkor valójában arra kényszeríted a rendszert, hogy a már lehűlt levegőt újra felmelegítse azért, hogy komfortos legyen. Először tehát mindig tedd minimumra.
A belső keringtetés
Jó trükk, hogy ha vannak hátsó utasaid is, akkor kapcsold ki a kocsid levegőkeringtetését amíg le nem hűl. Ellenkező esetben te már „megfagysz” elöl miközben a hátul ülők még mindig 40 fokban senyvednek. Persze, ha hátul is van levegő befújás ezt a lépést nem kell megtenned.
Légkondinál kapcsold ki a start/stopot
Ha olyan autód van amelyik start-stop rendszerű (azaz megáll a motor, ha megállsz az autóval) akkor légkondi használat közben kapcsold ki a start-stopot. Bár ez a funkció üzemanyagot takarít meg, amíg állsz nem működik a légkondi, és ez egy sorban álláskor, dugóban hamar észrevehető. És induláskor majd újra csúcsra kell járatni, hogy lehűtse az autót.
4+1 tipp a helyes használathoz
Most, hogy már tudod a helyes használatot, íme 4+1 tipp amire még érdemes odafigyelni
1: Az 5-8 fokos szabály, ami azt jelenti, hogy lehetőleg 5-8 (rettenetes melegben inkább 10-12) fokkal állítsd alacsonyabbra a belső hőmérsékletet, mint a külsőt, mert 100%, hogy megfázol, ha felhevült testtel beülsz a 22 fokba.
2: Jó helyre irányítsd, sajnos láttunk már elrepedt szélvédőt azért, mert az autó a 45 fokon állt, majd az ablakra irányították a 15 fokos légkondit és nem bírta. Ne irányítsd az ablakra közvetlenül.
3: A 24 fokos mágikus hőmérséklet a tökéletes ezt rengeteg tanulmány kimutatta. Felesleges ennél alacsonyabbra állítani a légkondidat, ez a hőmérséklet ideális vezetéshez.
4: Használd télen is és ősszel is, hiszen a légkondid segít abban, hogy gyorsan lemenjen a pára az ablakról, és akár ősszel is lehet olyan meleg amikor elkelhet. De talán ami a legfontosabb: néha télen is kapcsold be, nem tesz neki jót ha hónapokig nem használod.
4+1: Fontos a karbantartás ezért törődj vele. Nézesd meg, töltesd fel, cseréld ki a szűrőjét: semmiképpen ne hanyagold el!
Szívesen átnézzük, feltöltjük a légkondidat, jelentkezz be hozzánk: